Visie en werkwijze

Wat is een goed instrument

In eerste instantie moet het instrument goed en regelmatig spelen en over een mooie, lange en harmonische toon beschikken. Er moet voldoende verschil in hard en zacht zijn en de toetsen moeten “fijn” aanvoelen en de vingertoppen een goed contact geven met de hamer en de snaar. Een goede toonbalans in baskant en diskant (hieraan mankeert het vaak, ook bij nieuwe instrumenten). En als laatste moet een instrument in een nette technische staat zijn. 

Wij vinden voornoemde argumenten ook van groot belang voor de beginnende speler. Voor ons gaat “Op een oude (lees [slechte]) fiets moet je het leren” niet op. Als je echt plezier wilt krijgen aan pianospelen moet je minimaal een goed te bespelen en klinkend instrument kopen.

Een merk zegt niets. Een deskundige beoordeling wel.

Er zijn er in een langer en korter verleden zeer goede piano’s gebouwd, in o.a. Duitsland en Japan. Denk aan merken als, Grotrian Steinweg, Sauter, Steinway, Bechstein, Hofmann en Yamaha, om er maar een paar te noemen. Je kunt er echter niet zo maar vanuit gaan dat alle Duitse en Japanse piano’s goed zijn. Elke piano, ook die met een goede merknaam, zal individueel bekeken moeten worden voor hij het stempel "goed" kan krijgen. En veel oudere piano's (vooroorlogs) waaronder ook de piano's van de betere merken, kunnen geleden hebben onder uitdroging vanaf de periode dat de cv werd uitgevonden.